Midori Mitamura

三田村光土里

Inventions




KITAKYUSYU  Biennial
 
2002-2003

Kitakyusyu Municipal Museum of Art

DVD: 16minutes
108pc chairs

 

 

 

 

 

 

 

 

 video: https://youtu.be/JKMGv2bsbhQ

 

 

Inventions

KITAKYUSYU Biennial 2002

Kitakyusyu Municipal Museum of Art / FUKUOKA prefecture

 

DVD: 16 min, 108pc chairs

 

Inventions

Everyday goes by slowly yet heartlessly. The old photographs left in everyday life are silent and assert nothing. They simply beat rhythms like a piano being single-minded without any desires.  “Invention” is a title of piano-methods of Bach. I combined some sequence photos I found in my family’s old photo albums into combination photos and overlapped those photos with music rhythms of “Invention” The rhythms of “Fugue” depict unconscious rhythms that are present between photographers and objects

Japanese people began to have personal cameras in their hand when the high economic growth came in the 60s. At home, at work, on trips or any occasion, people unaffectedly captured what they saw and reflected their moments into cameras with their affection. Once scenes are captured in cameras, they look somehow comical and senseless. However, some particular rhythms appear in those photographs each taken by different people at a different location. People’s enthusiasm for photography when they press the shutter might draw those rhythms from different moments captured.

Various 108 chairs in the space represent irregular rhythms in contrast with regular rhythms of piano. Those chairs were used in someone’s everyday lives. Our lives look like chairs. Those shapes and sizes are different as well. We can have only one seat in our life. But we should be able to choose any chair we settle in. Feeling its freedom and sitting in another chair shortly, try to look at others’ eyes of someone’s past in the film. You may think their lives you can see are not so different from yours but the comfort of chairs may be different. When we can settle in a chair that suits our life, it is not so important whether the chair is expensive or cheap as well as good-looking or not.

 

 

ゆるゆると、しかし無情に毎日は過ぎて行く。

置き去りにされた日常の写真たちは、語らず、主張したりもせず、
ただ、たんたんとピアノのようにリズムを刻んでいる。どこまでも無欲でひたむきに。


作品解説

家族の古い写真の中から、連続して撮られた光景を組写真のシリーズにし、
バッハのピアノ教則集である“インヴェンション”のフーガのリズムと、
被写体の表情と撮る側の間に存在する、無意識のリズム感とを重ね合わせる試み。
日本の高度経済成長期、家庭で職場で旅先で、カメラを手にし始めた人々は、
目に映る一瞬一瞬を、てらうことなく愛情を持ってカメラに収めている。
写真になってしまえば、どこか滑稽で無意味な情景たち。
撮る人も場所もバラバラであるそれらの写真の多くには、不思議と共通したリズム感が見られる。
それぞれの人がそれぞれの場所でシャッターを押す瞬間のひたむきな思いが、そのリズムを作り出している。


北九州ビエンナーレでの椅子のインスタレーションについて、テキストへのコメント
 
形も大きさも全て違う、それぞれの人生の中で座られた100脚余りの椅子。
ピアノのリズムとは対照的に、ふぞろいでバラバラのリズムを刻む。
自分の人生の椅子は一つしか無いけれど、どんな椅子に座るのもそれぞれの自由だ。
そんな気分でちょっと他人の椅子に座りながら、過ぎて来た時代の他人の視点を映像で眺めてみる。
目に映る他人の人生に、さほどの違いは無いようだ。違うとすれば、その椅子の座り心地だろうか。
高い、安い、かっこいいに関係なく、自分に合った椅子に座れる人生であればそれで良い。