Midori Mitamura

三田村光土里

Solo Exhibition

Temptation in Blue

2010
Participatory art installation & performance
Aichi Triennial  Cooperated exhibition,  Nanatsudera studio theater

青い誘惑

参加型パフォーマンス&インスタレーション
2010 あいちトリエンナーレ2010 共済事業 
七ツ寺共同スタジオ 

 

             
            
video



A mysterious woman is sitting on a stage inside a small room all day . 

Visitors call her with a bell at the counter and show her a ticket.

Then she inflates a blue balloon inside of the room and hands it to them without smiling or speaking.

She looks like she is being controlled and lacks freedom.

An attached card is asking the visitor to release a balloon somewhere outside.

The balloons symbolize freedom.

From the roof of the stage, everyday objects fall down one by one, like one water drop every thirty seconds.

The falling objects evoke gravity which we cannot escape.

The woman looks like a metaphor of a totalitarianism society without freedom.

However, she also doesn’t need to smile like a capitalist society that restricts people by time and money.

This work raises awareness of an issue to think about "What is freedom ? " among our various societies;

capitalism and socialism, wealth and poverty, male and female, and many different gaps.

 

Just before making this work, 2 close female friends of mine sadly passed away.

One friend died of cancer and another died of SAH (subarachnoid hemorrhage).

One friend was aware of her remaining life and spent it as free as possible.

And another was a sudden death in a quarter of an hour. She had no idea that her life was going to end so abruptly.

Their contrastive deaths raised a question to me.

Which death is freer?  What is freedom?

 

 

If you want to be free,

 

do not be afraid of parting with something

 

even if it is a lot of things.

 

We cannot get away from time, gravity and this place

 

It is a proof of our life.

 

It is so beautiful because we cannot get away from it.

舞台の天井からは、ときおり水滴のように日用品が落ちて来る。

その奥には、レースで覆われた小屋があり、中には謎めいた女性がいる。

観客が呼鈴で中の女性を呼び出し引換券を差し出すと、女性は青い風船を膨らませて手渡す。

風船に添えられたカードには、もらった風船を帰り道のどこかで空に飛ばしてください、と記されている。

小屋の中の女性は、カゴの中の鳥のように自由が無く、青い風船は自由を象徴している。

天井から落ちて来る小物たちは、重力という、逃げようの無い不自由を表す。

「自由でいるためには手放す事をおそれてはいけないの。

とてもたくさんのものをね。

時間と重力とこの場所からは逃げられないわ。

それが生きていることの証。

逃げられないから美しいし、手に入らないから愛しいの。

自由は心の中だけにあるもだから。」


この作品は、2010年のあいちトリエンナーレにおいて、70年代から続く小劇場の舞台を美術空間として行なわれた、3日間のパフォーマンス・インスタレーションです。この作品を作る前に、私は二人の親しい女性の同級生を亡くしました。一人は末期がんで、一人は突然死でした。その二人の生と死から学んだことをもとに、二人に捧げた作品です。